Számolócédulák

Számolócédula, számolócédulák

 Számolócédulák története

 

„Azért született a világra, hogy mosolygó, színes arcával mindenkit meghódítson, akinek egyszer a keze ügyébe kerül, vagy akinek pillantása reá esik, de örökösen csak a hátát mutogatja, a hátát, amin ott van a számla, amit fizetni kell… ”

                                                                                                             

              A színes kis cédulákat nézegetve sok mindent megtudunk, megtudhatunk. Emlékezhetünk híres, már-már elfeledett cégekre, termékekre, azonosíthatunk még létező, vagy rég lebontott üzleteket, házakat. Tanulmányozhatjuk az akkori divatot, ráismerhetünk színészekre, képzőművészekre, de felidézhetjük a „boldog békeidőket” vagy akár az I. világháború „derűs” pillanatait is.

A számolócédula a XIX. század utolsó harmadának volt a találmánya. Fénykorát a századforduló idején élte (elsősorban az Osztrák-Magyar Monarchia területén), ahol hihetetlen mennyiségben nyomtatták áruk, cégek szolgáltatások bemutatására. A számolócédulákat leginkább szatócsboltok, vegyeskereskedések, fűszer- és csemegeüzletek, kávéházak használták, melyeket tömbökben kaptak a nagykereskedőktől és a gyáraktól. Persze a kiskereskedők saját, csak boltjaikat hirdető cédulákat is csináltattak (viszonylag kis példányszámban), a már akkor is szép számú gyűjtő legnagyobb örömére.

A számolócédulákat a díszítő grafika sokfélesége jellemzi. Ábrázolnak gyárakat, üzletportálokat és megszámlálhatatlanul sokféle árucikket, szolgáltatást, melyek hol bájosan, hol vidáman sok humorral, hol harsogón, olykor kihívóan hívták fel magukra a figyelmet. Az egykori vevőket szlogenek, rímes sorok szólították meg és a kor ízléséhez igazodott stílusuk. A művészi kivitel színvonalát a megrendelők igényessége és nem utolsó sorban anyagi lehetősége határozta meg. A sokszor jellegtelen ábrák betűk halmazából kiemelkedtek azok a grafikák, melyek például a szecesszióhoz kapcsolódtak, vagy a kor neves művészei (Berény Róbert, Faragó Géza, Bíró Mihály) alkottak.

„ A vevő szívéhez és zsebéhez gyerekeken keresztül vezet az út” – mondta egyszer egy kereskedő.  Így néhány különlegesen szép sorozat a jövőbeni vásárlók bizalmának elnyerése érdekében készült – ők mentették meg az utókor számára „kincseiket”, melyek ma már reklámtörténeti jelentőséggel bírnak.



Forrás: http://budapestantikvarium.hu

Rendezés:
Kosár
0 árucikk
Top termékek
Segíthetünk?

06 1 7841047        

 06 20 2223789  

info@judaika.hu